Retro: Super Smash Bros. Melee – GameCube (anmeldelse)

De neste tre ukene sånn ca., rundt Dagsrevyen-tid, kommer jeg til å legge ut anmeldelser av spill til GameCube og GameBoy Advance som jeg skrev i 2002-03 og publiserte på min hjemmeside på Geocities. Det var vel mange som nett-debuterte der. Ta i betraktning at det er 6-7 år siden dette blei skrevet når du nå leser det. Alle de gamle spill-anmeldelsene mine finner du samlet under taggen gamlespilltester.

Først ut er Super Smash Bros. Melee for GameCube, første gang publisert 29. spetember 2002.

Super Smash Bros. Melee

supersmashbrosmelee_cover

Dette er vel kanskje multi-player spillet framfor noen. Her kan du spille med opp mot 3 venner og banke liv-skiten ute av hverandre. Og det er ganske gøy. Men også hvis du spiller aleine, har du mange muligheter.

I Regular Match kan du velge mellom Classic og Adventure. I Classic spiller du deg igjennom ulike nivåer hvor du sloss mot ulike figurer. Dette inkluderer også tre forskjellige bonus baner. Adventure går nesten ut på de samme, men det er litt mer platformspill-aktig over det. Så har du Event Match hvor matchene foregår på ulike baner. Og det er nok av baner å velgi, hvilken rekkefølge spiller ingen rolle. Stadium inneholder tre forskjellige spill. I Target Test gjelder det å prøve å få tak i alle blinkene, ikke alltid like lett. I Home-run Test skal du slå en sandsekk så langt du klarer og i Multi-Man Melee gjelder det og sloss mot tråmodeller av menn som blir pøst på skjermen. Her finnes det en del forskjellige varianter. Og i Trainning kan du selvsagt trene med de ulike figurene.

Men SSMB er vel først og fremst et multi-player spill. Her kan opp til fire spillere spille mot hverandre. Du kan spille mot hverandre på enkelt baner, turneringer, matcher med spesielle regler eller forandre og bestemme reglene sjøl. Det er med andre ord, mange muligheter og vanskelig for å gå lei.

Til og begynne med, kan du velge 14 ulike Nintendo-figurer. Etterhvert som du spiller kan du få 12 nye figurer å velge mellom. Dessuten finnes det 12 ekstra baner som vil dukke opp når du har spilt lenge (og gjort spesielle ting). I tillegg til dette finnes det andre hemmeligheter også. Du vil bli tildelt trofeer underveis i spillet, eller du kan vinne dem i lotteri. Det finnes nærmere 300 av disse! Det er også veldig gøy å se hva du får poeng for etter hver kamp. Det blir gitt poeng for det meste av ulike kombinasjoner med slag, spark, hvor raskt du nedkjemper en motstander osv.

Så mye mer er det vel egentlig ikke å si om spillet. Man skal banke hverandre opp å ha det gøy sammen, og det klarer Super Smash Bros. Melee veldig godt.

ssbm1 ssbm2

ssbm3 ssbm4