Retro: Super Monkey Ball – GameCube (anmeldelse)

Dette er del 9 av 18 i mine retro anmeldelser av gamle GameCube og GameBoy Advance spill. Anmeldelsene er tidligere publisert på min gamle Geocities web-side, men republiseres nå på bloggen til glede for nye lesere. Ha i minnet at teksten er skrevet for 6-7 år siden (det kan være småfeil i teksten, har ikke sjekket dette på nytt). Alle de gamle spill-anmeldelsene mine finner du samlet under taggen gamlespilltester.

Dagens anmeldelse blei første gang publisert 12. august 2002.

Super Monkey Ball

supermonkeyball_cover

Mange har var vel prøvd leken der man skal styre en kule igjennom en labyrint ved hjelp av to knotter på hver side av brettet. Super Monkey Ball er en digital variant av dette og en god, sådant. Det er bare å advare med en gang, spillet er vanedannende. Utgangspunktet er enkelt; du bruker kun den analogestyrespaken til å flytte kula med apekatten i. Vel, egentlig er det ikke kula du beveger, man selve brette kula befinner seg på. Dette høres greit ut, ikke sant? Det er det også, i alle fall i begynnelsen.

Du kan velge mellom tre ulik vanskelighetsgrader; Beginner, Advance og Hard som gir henholdsvis 10, 30 og 50 ulike brett du må igjennom. Som sagt er første vanskelighetsgrad forholdsvis grei, mens de andre er vanskeligere. Bretta bli stort sett litt vanskeligere etter hvert som du spiller, men det kan godt komme et let brett midt inni.

Din oppgave er selvsagt å forflytte kula trykt fra start til mål. Noen baner er det bare å kjøre rett på, men i andre må du balansere på tynne veier. Da gjelder det å bevege den analogestyrespaken med forsiktighet. Et kraftig trykk og man er død. Langs din vei kan du samle bananer og 100 bananer gir et ekstra liv. Det kan komme godt med. Du har også fem continues til rådighet. Men er du veldig flink og klarer en hel vanskelighetsgrad uten å miste noen liv eller bruke continue, får du enda noen brett å bryne deg på.

Du kommer helt sikkert til å sette deg fast på noen brett, noen steder du alltid faller ned fra. Men det finnes en liten løsning på problemene. Du kan nemlig øve så mye du vil på de bretta du har klart. Og når du føler for det kan du igjen prøve å spille igjennom en vanskelighetsgrad uten å miste noen liv.

Det finnes også en flerspiller variant av dette, Competition Mode. Da velger du et antall baner som dere vil konkurrere i. Her gjelder det å få samla flest mulig bananer, første man i mål får en del ekstra bananer som hjelper godt. Om du faller av banen, gjør ikke det noe. Da starter du bare på begynnelsen igjen. Og dere holder på helt til en kommer i mål eller tida renner ut

Super Monkey Ball inneholder også seks minispill som er veldig morsomme å spille, spesielt med to eller flere deltakere. Til å begynne med har du tre Mini games, nemlig Monkey Race, Monkey Fight og Monkey Target. I tillegg finnes det tre Party games som åpner seg etter hvert som du spiller og får samla såkalte Play Points. Hvert Party game koster 2500 Play points. Og du kan altså kjøpe Monkey Billiards, Monkey Bowling og Monkey Golf. Navnene på bonus spillene er egentlig veldig selvforklarende.

monkeyrace_liten monkeyfight_liten monkeyflight_liten

monkeybiljard_liten monkeybowling_liten monkeygolf_liten

Super Monkey Ball fungerer veldig godt. Kontrollen er enket, du bruker jo kun den anloge styrespaken. Men å beherske den kan være  vanskeligere. Du må være varsom med hvor hardt du er borti den. Spillet kan til tider bli frustrerende vanskelig, men det gjør samtidig at spiller om og om igjen for å greie det “umulige” brettet. Og bonus spillene er en fin avveksling. Jeg har faktisk satt meg ned bare for å spille disse og de kunne nærmest vært gitt ut på egenhånd. Et virkelig godt party spill.

monkeyball1 monkeyball2

monkeyball3 monkeyball4

monkeyball6 monkeyball5