Bryllupsreise til New York

Etter noen års venting, var det endelig tid for å kunne gjennomføre bryllupsreisen til New York. Heidi og jeg giftet oss under koronaen, noe som gjorde at vi hadde vielse i mai og selskap i september 2021. Og en utsatt bryllupsreise.

En åtte timersflytur fra Gardermoen til Newark gikk egentlig ganske raskt. I passkontrollen i USA møtte vi en svært hyggelig og pratsom mann. Da vi sa at vi skulle bo i Bronx, fikk vi igjen en “advarsel” om å passe på. Han var nemlig ikke den første som sa det. Jeg vet ikke om det var skumle typer der eller om det skulle være et utrygt sted, men dette følte vi aldri noe på.

Vi bodde på Highbridge Hotel som lå ca 20 minutter unna sentrum med metroen. Litt utenfor, men veldig sentralt likevel og betraktelig billigere enn hoteller midt i smørøyet. Vi var veldig fornøyd med hotellet. Greit bad med veldig god trøkk og varme i dusjen. Stort kjøleskap som faktisk kjølte veldig godt. OK frokost, men alt blekner jo i forhold til norsk hotellfrokost.

På forhånd hadde vi satt opp en liten liste over ting vi ville se. Det var butikker, museer og steder, og jeg tror faktisk vi fikk krysset av alt. Men vi fant ut at det var veldig kjekt å ha en hel uke i New York. Da kunne vi fordele ting ut over uka og ta det litt rolig, med muligheter for å gå tilbake til steder vi hadde vært eller oppdaget. De første dagene var vi veldig slitne etter en lang første dag (seks timer måtte jo taes om igjen på grunn av tidsforskjellen) og jetlagen. Så en uke er perfekt.

Det var også gøy å kunne feire tre års brullupsdag 8. mai, da vi var i New York. Det ble en veldig flott og minnesrik ferie og bryllupsreise.

Under kommer en liten reisedagbok fra turen. Og under det igjen, en del bilder.

Lørdag 4. mai

Dagen startet tidlig hjemme i Oslo. Vi var på Gardermoen rett før ni. Flyet gikk 11.10. Det var ikke så mange på flyplassen. Så både sikkerthetssjekk og passkontroll gikk veldig raskt.

Turen fra Oslo til New York tok ca. 8 timer, men det gikk egentlig ganske raskt. Vi fikk blant annet servert en kyllingrett som smakte greit.

Tiden gikk med til å høre på podcast, spille litt spill på panelet foran oss og vi så også på en dokumentar om Michael Jacksons Thriller album. Så fulgte vi litt med når vi passerte noen landområder, som sørspissen av Grønland.

Innflygningen til Newark var veldig fin. På venstre side hadde vi hele New Yorks skyline.

Tog inn til byen gikk greit. Første etappe var et førerløst flyplasstog som gikk til selve togstasjonen og deretter vanlig tog inn til sentrum, Penn Station. Vi skjønte ikke helt automaten til metroen, men begge fikk kjøpt hvert sitt 7-dagers kort og vi kom oss på rett metro på første forsøk.

Highbridge Hotel lå bare noen få minutters gange fra metroen, og metroen brukte ca 20 minutter fra sentrum. Førsteinntrykket av hotellet virket greit, og det skulle også vise seg å stemme.

Etter å ha innstallert oss, tok vi en tur til byen får å gå litt i Central Park. Det blei ca 7 km. 10k skritt og 2+ timers gåing. Kanskje litt mer enn vi hadde tenkt, men veldig fint. Denne parken er jo gedigen, men vi var blant innom Strawberry Fields Memorial, et minnesmerke for John Lennon og vi tror vi også fant plassen han ble skutt, ikke så langt fra parken.

Før vi dro til hotellet, spiste vi på Smashburger. Det smakte veldig godt.

En lang dag gikk mot slutten. Vi var slitne, ryggene føltes helt ødelelagte. Og på grunn av tidsforskjellen, var det seks timer som måtte taes på nytt. Det var derfor veldig godt med en dusj. Vi la oss ca. 03.30 norsk tid, eller 21.30 New York tid, og sovnet mer eller mindre med en gang.

Søndag 5. mai

Man blir jo litt forvirra av denne tidsforskjellen. Så vi våknet ca. halv seks USA-tid, men hadde jo likevel fått mange timers god søvn. Frokost hadde vi på hotellet. Og den var ganske enkel. Bagels, smøreost, syltetøy. Eggerøre og bacon eller mini karbonader (annen hver dag). Veldig enkel frokost altså.

Vi tok metro straka vegen til Central Station og tilbrakte dagen, med noe regn, i og ved Rockefeller Center og Times Square. Det ble mye gåing i og rundt disse kvartalene.

Vi måtte innom Sephora siden det var en hjemme i Norge som gjerne ville ha noe herfra. Vi var innom Carlos bakery som bare hadde åpnet en ukes tid før vi var der. Veldig artig å være innom MM Store. Mye forskjellig sjokolade, men dyrt. Og du får det meste innen merchandise her.

Det ble også en tur innom Nintendo Store som var artig å få med seg. Denne butikken er det nemlig bare to av. Den ene befinner seg altså i New York, mens den andre er i Tokyo.

Det er også nesten obligatorisk å ta turen innom en Disney Store, men har kanskje sett bedre butikker enn denne. Uansett, om du vil ha litt Disney-ting, finner du alltid et eller annet. Dessuten var vi innom en rekke andre småbutikker og tilfeldige som vi passerte på vår vei.

Lunch/middag ble inntatt på Raising Canes Chicken Fingers.

Etter en dag med 11,3 tusen skritt, og fremdeles jetlag i kroppen, var vi ganske slitne denne kvelden også.

Mandag 6. mai

Ghostbusters er en av favorittfilmene fra barndommen, så derfor var det veldig gøy å besøke hovedkarteret til Ghostbusters. Dette er faktisk en aktiv brannstasjon. Og da vi var der, kom det ut en brannbil med blålys. Det var veldig kult!

Etter dette dro vi til 9/11 Memorial & Museum. Dette ble et sterkt og viktig besøk. Rommet med bilder av de omkomne ble nesten overveldende. Her fikk vi se mye om terrorangrepet 9. september 2001 og litt historie rundt byggingen av Twin Towers. Museet var under bakken og ganske stort.

Vi var nede ved The Battery for se over til Statue of Liberty. Fikk tatt nesten greie bilder, så da var vi fornøyd med det. Været snudde til det varmere og det var godt med en is i sola.

Denne dagen ble det 14k skritt. Det merktes i beina.

Tirsdag 7. mai

Det ble nærmest en liten rundreise i New York denne dagen.

Vi var i området ved Empire State for å ta en titt på den, fra litt avstand. Grei høyde på den bygningen.

Vi var innom en Crocs butikk. Her var det litt mer utvalg enn det vi er vant til i Norge. Crocsa så bortimot ut som vanlige sko.

Turen gikk også til Madison Square Garden for å få en følelse av den stadion. Vi hadde allerede vært under denne, for her ligger Penn Station.

Deretter ble det en tur til 64 Perry Street i West Village for å se døra til Carrie i Sex and the City. Denne serien har ikke jeg sett, men det har Heidi.

Så dro videre til Chelsea Market som er et matmarked. Her spiste vi lunsj.

Deretter gikk vi langs Hudson River opp til høyden av Times Square og avsluttet dagen der vi startet. Nydelig vær i dag, sol fra skyfri himmel og opp mot 26-27 grader på ettermiddagen. Det var noe helt annet å se Times Square i finvær kontra regnvær som på søndag.

Etter 18 tusen skritt denne dagen, var det godt å slenge seg i senga på hotellet på kvelden for å se 1. delfinale Eurovision Song Contest.

Onsdag 8. mai

Vi våknet av at det regnet kraftig og tordnet litt. Det slo ned en del i området vårt og tordenværet holdt på i 15-20 min. Etter frokost, var det over og sola tittet så vidt fram.

Vi gikk bort til Yankee Stadium som var ca 10 minutters gange fra hotellet for å ta litt bilder og se stadion som vi drar forbi med metroen hver gang, på nærmere hold. Da var det allerede begynt å bli varmt. Hotellet var et stopp etter Yankee Stadium. Der var det flere hjemmekamper i løpet av uka og på dag to fant vi ut at de var lurt å dra tilbake til hotellet enten før eller etter at alle publikumerne hadde kommet seg dit.

Så dro vi til Brooklyn Bridge for å gå over den. Gikk deretter litt i Dumbo-området. Kjøpte oss is for litt avkjøling.

Vi tok så en båt fra Brooklyn Bridge og opp til høyden ved Empire State. Fint å se New York fra en litt annen vinkel.

Vi gikk til Bryant Park hvor vi spiste en litt bedre lunsj/middag. 8. mai er nemlig bryllupsdagen vår og den tredje i rekken.

Vi var også innom The New York Public Library som dukker opp i filmer som blant annet Ghostbusters og The Day After Tomorrow. men var kanskje ikke så spesielt og nesten litt skuffende. Men så har man vært der også.

T-banen hjem til hotellet tok litt lengre tid enn vanlig fordi nødbremsen hadde blitt utløst på et togsett lenger opp på linja. Og varmt var det.

Nydelig dag. Etter regnværet på morran har det vært lettskya sol og varmt. Opp mot 30 grader på det meste. Blitt solbrent i løpet av dagen.

Torsdag 9. Mai

En litt roligere dag i dag. Overskya og grei temp, rundt 20. Startet litt senere fra hotellet.

Første stopp var sjømannskirken. Hyggelig å hilse på noen nordmenn. En av dem kjenner en jeg spilte fotball med i min barndom. Så verden er ikke stor.

Vi besøkte Central Park Zoo. En relativt liten dyrepark, men helt grei. Gøy å se grizzlybjørn. Vi ble skremt av en påfugl som åpnet fjærpryden sin.

Lunsj ble spist på Taco Bell. Overraskende god plass til tross for å ligge omtrent midt i smørøyet.

Tittet i forskjellige butikker og shoppet litt.

Klokket inn 15k skritt i dag, men kroppen virket bedre enn tidligere i uka. Hadde nok fått ut jetlagen.

Vi fikk med oss delfinale 2 av ESC og at Norge gikk videre.

Fredag 10. Mai

Det regna kraftig på morgenen og litt tordenvær. Drøyde litt før vi dro fra hotellet og da kom det bare litt yr.

Vi dro ned til Coney Island for blant annet å se på tivoliet der som skulle være åpent i dag. Men her virka det veldig dødt.

Vi hadde lunsj på McDonalds, første og eneste gang på turen vi var innom en.

Deretter gikk vi videre til Stop & Shop som er en matbutikk vi hadde sett oss ut. Her fikk vi kjøpt en del godteri som var ønsket hjemmefra samt litt kaketing.

Tok metroen inn til Grand Central igjen. Shoppa litt sko.

Fant Gordon Ramsay’s fish & chips og spiste en enkel men god rett.

Deretter tilbake til hotellet hvor vi tok det rolig resten av kvelden. Pakket for å sjekke at vi får med oss alt og at det er innenfor vektgrensa. TV resten av kvelden.

Lørdag 11. mai

Vi fant ut at det var like greit å å dra rett til flyplassen etter å ha sjekket ut fra hotellet, enn først å finne en plass til å sette fra seg bagasjen for et par timer, for så å dra til flyplassen.

Det gikk ganske radig fra hotellet til Penn Station og videre derfra til flyplassen. Så vi fikk mange timer på flyplassen, men det gikk egentlig relativt raskt. Flyet gikk 18.50.

Litt sør for Grønland fløy vi forbi et kjempe flott nordlys. Utrolig artig å ha sett det fra lufta.

Landet på Gardermoen ca 07.50. Til flott vær (som vi også dro fra). Dette ble jo ca 02.00 USA tid for oss, men var egentlig ikke trøtte. Det kom først etter at vi kom hjem og hadde begynt å pakke ut litt fra koffertene våre.

Foto: © 2024 – Frank Eivind Rundholt

Frokost på hotellet.
Lunsj

Carlo’s Bake Shop

Høye bygninger som forsvinner i lavt skydekke.
Grand Central

Skolebuss
Hovedkvarteret til Ghostbusters og en brannstasjon som faktisk er i bruk.

Ladder 8, FDNY

9/11 Memorial & Museum

Enkel lunsj

Statue of Liberty – Frihetsgudinnen
Den lokale matbutikken rett ved hotellet.

Mosaik av grocs.

Empire State building

New York - Bryllupsreise mai 2024

Heidi foran 64 Perry Street i West Village som er døra til Carrie i Sex and the City.

Raising Cane’s

Nok en selfie
Times Square

Yankie Stadium

Brooklyn Bridge

The New York Public Library
Den norske sjømannskirken i New York
Selfie foran Trump Tower.
En artig mann med Trump-maske
Central Park Zoo
Grizzlybjørn

Coney Island
Highbridge Hotel
Nordlys sett fra flyet hjem til Norge.

Legg igjen kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.