Retro: Advance Wars – GameBoy Advance (anmeldelse)
Dette er del 8 av 18 i mine retro anmeldelser av gamle GameCube og GameBoy Advance spill. Anmeldelsene er tidligere publisert på min gamle Geocities web-side, men republiseres nå på bloggen til glede for nye lesere. Ha i minnet at teksten er skrevet for 6-7 år siden (det kan være småfeil i teksten, har ikke sjekket dette på nytt). Alle de gamle spill-anmeldelsene mine finner du samlet under taggen gamlespilltester.
Dagens anmeldelse blei første gang publisert 31. mai 2002.
Advance Wars
Utgangspunktet for Advance Wars er enkelt. Du får tildelt en styrke og et oppdrag du skal utføre. Det kan høres enkelt ut, men det er nødvendigvis ikke det. Du starter med å gjennomføre et en rekke treningsoppdrag der du lærer å bruke de ulike delene av styrken din og du lærer litt strategi.
Grafikk & Lyd:
Grafikken er enkel og veldig oversiktelig. Jeg var veldig spendt på hvordan et slikt spille vi se ut på en liten GBA skjerm, men det fungerer veldig fint. Det er bare å velge enheten du vil flytte, sette den nærme fienden og slå til hvis det går an. Det er ingen problemer å se hva slags styrker du har, selv om de er små, er de så pass detaljerte at dette ikke er noe problem.
Det er vel egentlig ikke så mange lydeffekter i spillet, men de få som er der, gjør sin nytte. Dessuten er det et musikkstykke som blir silt om og om igjen. Det kan fort bli irriterende, men heldigvis går det an å slå av musikken.
Spillbarhet:
Dette er et spill som kan gjøre deg avhengig. Du må liksom bare spille noen trekk til og litt til, og så begynner det grønne lyset (på GBA) og blinke rødt. Sånn er det, man kan spille i timesvis. Advance Wars er et virkelig godt spill og veldig morsom og spille aleine, men det går selvfølgelig an å spille flere, både på en og samme GameBoy eller ved å linke. Og det øker selvfølgelig variasjonen og hyggen enda noen hakk. Et spill du bør ha i din samling.