Derfor liker jeg ikke å være med Sivilforsvaret

Jeg får starte med det hyggelige først. Sivilforsvaret gjør en god jobb ved for eksempel skogbranner, leteaksjoner og flom. Der er de en viktig støtte for nødetatene.

Men det at Sivilforsvaret gjør er en grei jobb, betyr ikke at jeg liker å være med i det for det. Jeg skal grunngi det med blant annet følgende punkter:

  • Sivilforsvaret er ikke frivillig, det føles som tvang.
  • Er man først kommet inn i Sivilforsvaret, er det nærmest umulig å komme ut av det.
  • Det gis ikke økonomisk kompensasjon når øvelser er på ettermiddagstid (altså etter normal arbeidstid). På dagtid er det heller ikke snakk om de store summene.
  • Det forventes at man slipper alt man har når Sivilforsvaret ringer, for kunne å møte opp så raskt som mulig.
  • Sivilforsvaret kan ringe deg når som helst på døgnet (jeg har fått telefoner fra alt mellom 06.00 og over midnatt).
  • Det at de kan ringe når som helst, betyr at du i praksis har en ubetalt døgnvakt hver dag, året rundt uten noen form for kompensasjon.
  • Som militærnekter, synes jeg Sivilforsvaret er i vel overkant militært organisert.

Så kan mange argumentere med at dette er samfunnsnyttig og er inn under allmenn verneplikt. Det er selvsagt riktig. Men det er en grunn til at jeg har valgt en jobb i barnehage framfor andre ting. Det er noe jeg trives godt med. Hvis jeg hadde vært interessert i å “redde” verden, hadde jeg valgt å bli brannmann, politi eller jobbet på sykehus.

Det at de kan ringe til alle døgnets tider, gjør det hele svært uforutsigbart. Jeg føler at jeg må være på tåhev hele tiden og slapper aldri helt av, unntatt de gangene jeg er langt fra Oslo. Nå kan det hende at det aldri kommer en telefon fra Sivilforsvaret i løpet av året, eller det kan komme fire. Det at jeg hele tiden må være klar for noe jeg ikke vil være med på, er ingen god følelse.

Min motivasjon er ikke eksisterende hva Sivilforsvaret angår. Og det toppet seg i mai i år. Jeg visste ikke det var mulig, men Sivilforsvaret klarte faktisk å demotivere meg enda mer. De hadde nemlig utnevnt meg til befal uten i det hele tatt å kontakte meg. Hvis de vil ha motiverte folk i sin tjeneste, er ikke dette veien å gå. Å gå over hodene på sine mannskaper på denne måten, mener jeg er uhørt.

Sivilforsvaret i Oslo og Akershus gjennomførte en holdningundersøkelse tidligere i år der det blant annet kom fram flere av tingen jeg har nevnt.

Når det gjelder allmenn verneplikt, så har vel Norge de siste årene bare hatt det på papiret. For det er langt fra alle i et årskull som blir kalt inn for å avtjene førstegangstjeneste. Derfor føles det også veldig urettferdig at noen slipper alt, mens jeg allerede har utført 14 måneders siviltjeneste og må være i Sivilforsvaret (mot min vilje) til jeg blir gammel eller ikke lenger tjenestdyktig.

Sivilforsvaret hadde tjent mye på og gjort det frivillig. På den måten får man motiverte folk. Gruppene hadde kanskje ikke blitt like store, men det hadde vært folk med som virkelig ville det. Samtidig hadde det jo vært mulig å bruke de penge som Sivilforsvaret da ikke trengte, til å styrke og bygge opp nødetatene.

Det føles som en stor belastning å være med i Sivilforsvaret. Min lojalitet ligger ikke der, men hos min arbeidsgiver. Å være med på noe som føles som tvang, er aldri en god motivasjonsfaktor. Dessverre er ikke dårlig motivasjon noen fritaksgrunn i Sivilforsvaret.

Hadde vært fint å høre om det var andre som føler det samme som meg, eller som har en helt annen oppfatning av det å være med i Sivilforsvaret. Kommenter gjerne.

24 thoughts on “Derfor liker jeg ikke å være med Sivilforsvaret

  • 16/09/2011 at 21:04
    Permalink

    Amen! her også.

    I det minste burde man kalle inn de som aldri har vært i verken forsvaret eller sivilforsvaret.
    De har anledning til å kalle inn alle voksne mennesker, kvinner som menn, under en viss maksalder, og burde ha horder å ta av.

    Jeg føler det derfor i likhet med deg litt urettferdig, at man først har avtjent førstegangstjeneste (enten siviltjeneste som deg, eller i forsvaret som meg), og så i tillegg må tjenestegjøre i sivilforsvaret resten av sitt liv!

    Om det ville være helt umulig å gjennomføre med kun frivillighet, burde man i større grad velge blandt de som ikke har avtjent annen samfunnstjeneste.
    Nå virker det som det er ren loddtrekning, og veldig mange tjenestegjør nå “dobbelt opp”.

    Når det er sagt, så er det lenge siden jeg har blitt kalt inn, noe som dermed har ført til at jeg har blitt en smule mer positiv, men jeg tenker likevel en gang i blant på at jeg når som helst kan bli kalt inn…

    Og så er jeg så heldig at jeg har en arbeidsgiver som gir meg full lønn når jeg er borte i arbeidstiden, men i helgene og kvelder jobber jeg altså “gratis”.

    Reply
    • 17/09/2011 at 14:25
      Permalink

      Jeg er helt enig i det du skriver.

      Nå er jeg også så heldig at jeg får full lønn av arbeidgiver, hvis noe skulle skje på dagtid. Det er veldig lenge siden jeg er blitt utkalt på oppdrag, og lenge siden forrige øvelse også.

      Reply
  • 28/02/2012 at 01:04
    Permalink

    Er helt enig i det du skriver. Sivilforsvaret er tvang, og jeg vil selv velge hva jeg vil være med på eller ikke. Derfor nekter jeg.
    Sivilforsvaret begynte å plage meg med brev for noen år siden. Etter en legeerkæring tordde jeg maset tok slutt for godt, men i går kom det pokker meg et brev igjen. Nå skal de få brev tilbake. Hvis de fortsetter å kontakte meg etter det, vet jeg ikke hva jeg gjør. Inn i Sivilforsvarets klør vil jeg for enhver pris ikke.

    Reply
  • 28/03/2012 at 13:29
    Permalink

    Du skriver at de kan ringe deg når som helst på døgnet.
    Men hvem kan tvinge folk til å ha mobiltelefon, mail, hustelefon, etc.?
    Så vidt jeg vet er alle disse tingene frivillige å skaffe seg.
    Hvordan vil de ta kunne få tak i deg?
    Så derfor har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal mobil, mail osv., iallefall ikke den dagen jeg er på møte hos senilforsvaret.

    Reply
    • 28/03/2012 at 19:23
      Permalink

      Bortsett fra at det er praktisk med telefon, er det jo ingen som kan tvinge deg til å skaffe en. Så din løsning er jo fin :-)

      Så er det jo noe som heter avknapp også.

      Reply
  • 02/05/2012 at 23:44
    Permalink

    Som en som ikke misliker Sivilforsvaret i like storgrad som deg, så ser jeg poengene dine.
    I aller høyeste grad.

    Det med befalsutvelgelse er ett kapittel for seg selv, det er ofte de som er blitt lagt merke til positivt eller negativ på øvelser/innsatser som velges.
    Og aller helst uten å spørre først, også lærer vi hvordan vi skal motivere mannskaper.

    Som du skjønner så er jeg befal i Sivilforsvaret.

    Det er mye som Sivilforsvaret gjør som er nyttig, men det er etter mitt syn også mangler på styresett i organisasjonen. Noe som gjør at det militære preget blir tilstedeværende.

    Som ett lite tips, når aksjonen pågår så har du ett selvstendig ansvar å vurdere din egen evne til å yte innsats.
    Det vil si at manglende motivasjon vil være en faktor som er viktig å kommunisere.
    Dette vil også påvirke utholdenthet og samarbeidsevne.

    Som nestkommanderende har jeg ingen skrupler med å sende folk hjem som ikke er motiverte, har heller ingen skrupler med å godta alt fra de som sier at de ikke vil/kan stille.
    Derimot så gir jeg alltid beskjed til mine overordnede om de som bare uteblir, slik at de kan bøtelegges også “frigjøres” fra sin tjeneste.
    Når man bare uteblir uten å gi livstegn fra seg så viser man dårlig karakter etter min mening.

    Det kan sidestilles med de som ikke stemmer når det er valg, men klager på alt som er galt.
    Har du en mening stå for den slik du gjør, for vi som er befal er i samme båt som alle andre tjenestepliktige i Sivilforsvaret. Jeg vil aldri tvinge en som sier i fra at han ikke stiller, og jeg stiller aldri spørsmålstegn med de som gir beskjed heller.

    Reply
    • 15/05/2012 at 14:32
      Permalink

      Hvordan kaller dere inn folk?
      Via telefon, SMS, e-mail, trommer, røyksignaler?
      Jeg har ikke mobil, hustelefon, etc.
      Kommer du hjem og henter meg, har helle ikke bil, sykkel, etc.?

      Reply
  • 15/05/2012 at 14:42
    Permalink

    Sivilforsvaret kaller inn via telefon, enten fast eller mobil.
    Dette er allemannseie idag, klart fins det noen som av religiøs overbeviselse ikke har moderne teknologi.

    De som tilhører den gruppen får også fritak fra tjeneste i Sivilforsvaret.

    Men slik du presenteret din motvilje Karl, så er jeg sikker på at du ikke vil være ønsket til tjeneste. Enten pga intervju som gjennomføres ved fordelingsmøte, eller ved at du sikrer deg en legeerklæring som gjør deg tjenesteudyktig. :-)

    De som vil slippe Sivilforsvaret gjør som oftest det.

    Reply
    • 16/05/2012 at 07:24
      Permalink

      Man trenger ikke ha noen religiøs overbevisning, og det skulle heller ikke være nødvendig, for å vurdere det slik at man velger å ikke ha f. eks. mobil. Man trenger ikke være tilgjengelig hele tiden, og over alt.
      At sivilforsvaret kaller inn via mobil er deres problem.
      Du snakker om motvilje, men det er ikke det som er saken, og det vet du godt.
      Slavearbeid er forbudt her til lands, og har vært det i mange år, men allikevel går hver og en som er involvert i sivilforsvaret, heimevernet, eller forsvaret forøvrig, på slavekontrakter, der det blir forventet at man sitter klar til å rykke ut så fort det skjer noe, uten en tanke for at man kanskje har problemer med å komme fra, på grunn av barn eller andre ting som kommer i vein. Dette har sivilforsvaret ingen forståelse eller respekt for. Det beviser du jo ganske godt når du skriver at du setter ingen spørsmålstegn ved at noen melder frafall, men at du rapporterer de raskt videre til dine overordnede, slik at vedkommende som ikke møter kan bøtelegges.
      Hører du ikke hvor bort i natta idiotisk det er. Er du så treig at du ikke skjønner at de fleste vil være med å hjelpe der de kan, men ikke for enhver pris. Det må legges til rette for at det ikke alltid er absolutt alle som kan være med på enhver aksjon, uten at de blir bøtelagt for det.
      Det går jo tydelig frem av det som finnes av info om sivilforsvaret, at de ikke bryr seg en dritt om hvorvidt personer som har forpliktelser, f. eks. barn, ordner seg når de får beskjed om å stille til aksjon eller kurs. Det er nå slik at ikke alle bor ved siden av, eller i samme by som sine slektninger. Slik at det blir umulig og komme fra, uten at du mener at en 2-åring kan være alene i noen timer. For det er slik dere fremstår. sivilforsvaret fremfor alt, drit i unger og familie, bare kom deg på kurs og innsats, ellers bøtelegger vi deg.
      Det går jo ikke an å holde på slik.
      Det finnes mange eksempler på enslige kvinner, med barn, uten mulighet for å komme fra. Også snakker du om at de som vil slippe unna gjør som oftest det, tullpreik, og det vet du like godt som meg.

      Reply
  • 10/08/2012 at 00:58
    Permalink

    Karl: tror du sitter med flere forutinntatte holdninger til sivilforsvaret som ikke stemmer overens med fakta. Er enig i mange av punktene til artikkelen, men tror du bommer på mye her. Skal selv på kurs nå førstkommende mandag, og vet ikke helt hva jeg har i vente fremover.
    Men når det gjelder bøtelegging så vil du ikke bli rapportert dersom du ikke har mulighet til å være med, dette er noe som inntreffer dersom man ser at du konsekvent “vrir” deg unna utkallinger osv, og jeg tror ikke dette er noe som inntreffer så ofte:
    http://www.sivilforsvaret.no/Distrikter/Troms/Aktuelt1/Botelagt-for-manglende-fremmote-i-Sivilforsvaret/

    Reply
    • 13/08/2012 at 14:12
      Permalink

      Jeg liker ikke slaveri og tvang.
      Både forsvaret, inkl. heimevernet og sivilforsvaret praktiserer begge deler.
      Det er på tide å se mot f. eks. Sverige, der de i juni i fjor gikk over til profesjonelt forsvar, de kuttet altså ut verneplikt.

      Det er ingen problem å få folk til å stille opp på disse tingene, det er massevis av motiverte personer som kan være med i både forsvaret og i sivilforsvaret. Det er bare å sette dette i sving.

      Når det gjelder bøtelegging for å unnlate å stille er det slik at man blir i utgangspunktet anklaget for løgn, man må altså bevise at man ikke var i nærheten av hjemmet på tidspunktet innkallingen kom, det nytter altså ikke å bare fortelle at man ikke har mulighet for å komme. Her skal alt dokumenteres i detalj.

      Det samme gjelder også når man blir bedt/beordret om å stille på kurs for å bli lagfører, e.l. Nekter man, vanker det bot, etc.
      Det er vel på tide å begynne å bruke det tomrommet man har mellom skuldrene. Man får ikke gode ledere hvis man skal bruke tvang, og personer som ikke er motiverte har en lei tendens til å skape mer trøbbel enn noen har godt av.
      Hvis en person i organisasjonen til sivilforsvaret hadde tenkt lenger enn nesen sin, hadde ting kunne sett annerledes ut.

      Som jeg spurte Ralph over her, lurte jeg på hvordan man skal bli innkalt når man ikke har telefon av noe slag. Det tar jo litt tid å sende brev i en akutt situasjon.

      Reply
  • 23/05/2013 at 14:54
    Permalink

    Jeg må le.. Jeg har vært i forsvaret i flere år som befal og er nå overført til HV som befal der. Jeg har vært sivilist de siste 20 årene.
    Overføringen til HV skjedde mot min vilje, dvs. jeg ante ingenting før jeg fikk beskjed om å møte opp i et brev.

    Jeg har gjentatte ganger forklart ledelsen (områdesjef i de to områdene jeg har vært i) at jeg ikke finnes motivert og ser ingen verdi i det HV driver med. Problemet mitt er at jeg ikke greier å bare stå rolig og se ting som blir gjort halvgjort eller verre, så jeg engasjerer meg og får ting til å skje.. Kanskje en selvmotsigelse, men det er nok ett av mine personlighetstrekk.

    Nå er min avdeling satt til å sikre et privat eid olje/gass anlegg. Jeg finner det høyst betenkelig å skulle kommandere andre, og kanskje selv også kanskje ble drept for å forsvare et privat eid anlegg.
    I tillegg har jeg andre ting jeg heller vil gjøre enn å kaste bort tiden min på tullball en uke eller mer hvert år fram til jeg blir 55 år.

    Nå vurderer jeg å søke om siviltjeneste, men skjønner at det er mye det samme i sivilforsvaret. Jeeez! Jeg tror jeg blir anarkist!

    Reply
  • 06/08/2013 at 19:04
    Permalink

    Hei, jeg kjenner meg så igjen her at man skulle trodd at det var jeg som har skrevet det ;)

    Jeg jobber til og med i barnehage.

    Jeg vurderer hva man kan gjøre. Om man kan kontakte politikerne for å få dette endret, eller å oppføre meg som den verste drittsekken for å forsure for alle andre helt til jeg blir kastet ut, og bedt om å aldri vise meg der igjen.

    Ikke snakk om at jeg skal være slave der til jeg er 55 år. Og jeg som ikke har fast jobb (jobber hver dag som vikar, men ikke fått fast jobb enda) får ikke lønn for de dagene jeg har øvelse, så da får jeg ca 25% lønn i forhold til vanlige dager på jobb.
    Så var det de kveldsmøtene der man ikke får noe lønn i det hele tatt.

    Er du enda i Sivilforsvaret? Om nei, vil jeg gjerne vite hvordan man kommer seg ut derfra. Om du ikke kan si det offentlig, kan du kanskje gjøre det på sms?
    48039681.

    Mvh Mikael

    Reply
    • 07/08/2013 at 00:41
      Permalink

      Er dessverre med ennå. Jeg er nok for ordentlig til å spille drittsekk, så politikerne er nok et bedre alternativ for min del.

      Reply
      • 07/08/2013 at 07:52
        Permalink

        Jeg sendte denne til Erna Solberg i går:
        “Jeg er tvunget til tjeneste i Sivilforsvaret, og er sterkt imot å bli tvunget til å få 75% mindre i lønn (på kveldsmøtene får man 0%) samtidig som jeg blir truet med bot på 10.000 kr om man ikke møter hver dag man har øvelse.

        Om dere vinner valget (noe som virker sannsynlig), vil dere fortsette dette slaveriet?

        Skal man tvinges til å hjelpe folk, samtidig som man kommer i en dårligere økonomisk situasjon?
        Ser dere at man heller burde ha motiverte folk til å hjelpe folk?
        Tenk dere om man skulle tvinge folk til å være sykepleiere.
        Tror dere at pasientene hadde blitt mer eller mindre hjulpet av dette?

        Enten får man super lønn samtidig som det er tvang – eller så får man ha det frivillig med elendig lønn.

        Jeg er ikke den eneste med disse tankene:
        https://frankeivind.net/2011/06/14/derfor-liker-jeg-ikke-sivilforsvaret/

        Vennligst svar :)”

        Regner ikke med å få svar, men det skader ikke å prøve.

        Reply
          • 07/08/2013 at 21:27
            Permalink

            Nå fikk jeg faktisk svar, og det var iallefall noe positivt.

            “Jeg viser til din e-post til Høyre og til partileder Erna Solberg.

            Sivilforsvaret er en viktig beredskaps- og forsterkningsressurs ved håndtering av større hendelser, og er et viktig element i samfunnets helhetlige beredskap.

            Hjemmelen for å pålegge plikt til tjeneste i Sivilforsvaret er Lov av 25. juni 2010 nr. 45 om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (sivilbeskyttelsesloven) § 7 ”Menn og kvinner mellom 18 og 55 år som oppholder seg i Riket kan pålegges tjeneste i Sivilforsvaret”.

            Høyres utgangspunkt er at tjenesteplikt i Sivilforsvaret, selv om den prinsipielt er å regne som en byrde på den enkelte, er legitimt som en del av samfunnskontrakten mellom borger og statsmakt. Høyre støtter prinsippet om at enhver er forpliktet, på gitte vilkår og gjennom egnede mekanismer, å bistå til landets forsvar, sikkerhet og beredskap. Det samme prinsippet ligger til grunn for den militære verneplikten. En slik byrde på den enkelte må likevel ha en god begrunnelse i et liberalt samfunn. Samfunnets sikkerhet og beredskap er en tilstrekkelig tungtveiende begrunnelse.

            Når det er sagt, så er det ingen tvil om at Sivilforsvaret i dag er organisert på en måte som ikke er optimal, og at dette også gjelder måten man innkaller og benytter personell. Høyre vil styrke og effektivisere Sivilforsvaret, blant annet gjennom å se på organiseringen og hvordan man kan koordinere bedre med andre aktører, som Heimevernet og Politiet. Et regjeringsoppnevnt offentlig utvalg leverte tidligere i år en større rapport med forslag til en ny organisering av Sivilforsvaret som er interessant. I rapporten kommer det også frem at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skal legge frem et forslag til nytt godtgjøringsregulativ som innfører lønnskompensasjon for tjeneste. Dette vil være et viktig element for å opprettholde Sivilforsvarets legitimitet.

            Rapporten finner du her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2013/nou-2013-5.html?id=721192 Om kompensasjon og incentiver, se. Pkt. 5.1.6

            Med vennlig hilsen,

            Audun Halvorsen
            Utenriks- og forsvarspolitisk rådgiver / Adviser for Foreign Affairs and Defence Policy
            Høyres stortingsgruppe / The Conservative Party Parliamentary Group
            Direkte: +47 23 31 34 65 / +47 97 16 23 31″

  • 11/06/2014 at 11:56
    Permalink

    Jeg skjønner deg såå utrolig godt.. Jeg fikk et brev i posten i en alder av 19 tror jeg om å møte opp på et lite møte, om man ikke møtte opp så ble det bot. Jeg hadde så klart ingen valg og dro på møtet.. Der prøvde de å overbevise hvor bra sivilforsvaret er, hvor god mat det er når man drar på 3 ukers kurs osv osv……. Bare så det er sagt, ingenting av det fungerer når du ikke er interessert… Vi måtte gjennom “helsesjekk”, skrive hvor vi ville inn på 3 ukers øvelse osv osv.. Jeg ble jo innkalt sammen med noen av de jeg gikk i klasse med, men INGEN av de ble valgt ut for et jævla 3 ukers kurs.. Var kun jeg som ikke slapp unna.. Kom man ikke på det 3 ukers kurset så var det bot på 10 tusen kroner.. Igjen hadde jeg ikke no valg.. Og jeg husker jeg lå å gråt meg i hjel hver gang jeg tenkte på at jeg måtte inn. På den tiden som kurset hadde jeg da allerde flyttet til Trondheim.. Jeg trivdes så lite på det kurset at jeg pendlet frem og tilbake og sov hjemme istedenfor der borte.. Blir fortsatt innkalt på de helvetes øvelsene demmes og dem tar ikke hensyn til noe som helst.. Dem forventer at du skal være med i lete aksjoner, og slukke brann.. Jeg er 160 høy og veier 45.. Klærne som jeg fikk der i fra veier 3 ganger så dobbelt selv om alt er ” xs” Jeg er liten, jeg klarer ikke å løfte tunge ting og hvis jeg skal bære en person for eks så er det til slutt alle andre som må bære meg.. Det er egentlig blitt så ille for meg at jeg nesten har lyst å kutte av meg foten eller annet for å slippe unna det styret demmes.. Det er mange som vil inn i det tullet demmes, MEN de får ikke muligheten til det, nei sivilforsvaret gjør det enkelt og tar de som ikke vil og bare tvinger de og man har ingenting man skulle ha sagt.. For meg er sivilforsvaret det nest verste som har skjedd med meg. Jeg er nå 24 år og må være “inne” helt til jeg er 55 år. Det er rett og slett patetisk den måten dem styrer dette på. Jeg måtte inn på enda en øvelse her for en uke siden kanskje, og jeg gråt inni meg rett og slett i løpet av hele den dagen…

    Reply
    • 11/06/2014 at 12:33
      Permalink

      Dette var trist Anastasia!

      Det fysiske er nå en gang som det er. Med din kroppsbygning må oppgavene du får selvsagt være tilpasset kroppen. Det mentale du føler på nå er noe alle vernepliktige (de-facto har dette vært menn inntil nylig, både i Forsvaret (Angrepet?) og Sivilforsvaret) har måttet forholde seg til. Trist, og ikke hjelpsomt, men sant og perspektivbringende.

      Hvis du er så påvirket som du gir uttrykk for, hva med å ta en prat med legen din og si akkurat det samme til legen som du har skrevet her. Jeg tror det er starten på en prosess hvor du enten får oppgaver som passer deg bedre, eller du blir skrevet ut av rullene hos Sivilforsvaret. Tross alt gjelder arbeidsgiveransvaret også for Sivilforsvaret når du er i tjeneste og et varsel om selvskading er noe de må legge sterk vekt på.

      Lykke til, og prøv å tenke langsiktig istedenfor kortsiktig.

      Reply
  • 22/08/2014 at 15:00
    Permalink

    Sv: Det er akkuratt det som er, uansett hva man sier til de så vil de ikke høre. Har lest flere steder at folk har vært hos legen og fått sykemelding elleer noe annet men at legen hos sivilforsvaret ikke ikke har godtatt det.. Nå har jeg begynt på skolen og igjen fikk jeg brev om en øvelse. Jeg ringer til de og forklarer saken, men hun dama begynner å fortelle meg at jeg skulle ha søkt om permisjon osv osv. Jeg skal tydeligvis inn den 3 september, men den dagen har vi skrivedag på skolen, vi har 3 dager på oss på å skrive oppgaven ferdig, det vil si 3, 4 og 5. Den 5 september har jeg jobb, så det vil si at hvis jeg må på det dritt øvelsen demmes den 3 så får jeg kun 1 og en halv dag på meg på å skrive oppgaven. Hun begynte å si at jeg skulle ha snakket med skolen og at jeg skulle få flyttet den skrivedagen til en annen dag. Æ sier til ho at æ får ikke flyttet nokka skrivedag, når skrivedagene gjelder for ALLE elevene på linjen. Jeg kan ikke få oppgaven før, jeg kan ikke få oppgaven etter, enten sender man den inn når den skal inn, ellers så betyr det stryk for min del. Skrivedagene er obligatoriske. Men ho va ikke interessert i å høre på meg og sa at hvis jeg ikke møter opp nå, så må jeg møte i uke 44 og hvis jeg ikke møtte opp da heller så kom ho til å anmelde meg og jeg ville få en bot. Jeg må sende inn bekreftelse og søke om fritak hveer eneste øvelse, jeg må kontakte skolen hele tiden og få de til å skrive på både det ene og det andre fordi dem ikke forstår at når man går skole i år, så går man skole neste år og.

    Reply
  • 16/11/2015 at 16:59
    Permalink

    Her er de fleste så negative,
    For det første. Det er fullt mulig å ikke bli innrullert i sivilforsvaret. Kan man vise til legeatest fra sykehuset som viser at man ikke kan være tjenestedyktig slipper mann.

    Mens om man bare er negativ,vrir seg unna så funker det ikke.
    Ta en prat, vær ærlig. Evt be om å bli flyttet til MRE. Mobil renseenhet. Sjansen for å bli utkalt på akutt innsats er liten, svært liten. Eneste er planlagt øvelse
    Merk også at man i Norge har 18mnd verneplikt. Har man feks gjennomført førstegangstjeneste på 12mnd har man “kun” 6måneder igjen. Så kommer grunnkurset på 3uker. Og man nærmer seg 5 måneder igjen……

    Men det er verneplikt. Tilsvarende Forsvaret.

    Hjelper ikke å være negativ da blir tjenesten negativ og kjedelig.

    Har mann ikke telefon, så får mann utlevert vakttelefon.

    Reply

Leave a Reply to Mikael HansenCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: