Anmeldelse: The Amazing Spider-Man (2012)

Det er en velkjent historie og plott vi får servert i The Amazing Spider-Man. Peter Parker, denne gang spilt av Andrew Garfield, er fremdeles en outsider, men ikke fult så klumsete som i Tobey Maguires skikkelse. Han nerdete, men ikke fult så stereotyp.

Peter Parker kommer over noen dokumenter som viser hva hans far jobbet med og som trolig førte til hans død. Parker klarer å snike seg inn på en omvisningsrunde hos Oscorp hvor en tidligere kollega av hans far, Dr. Curt Connors, jobber. Parker forlater gruppa og undersøker noen rom. I det ene blir han bitt av en edderkopp. På t-banen på vei hjem, oppdager han at det ikke er et helt vanlig edderkoppbitt.

Dr. Curt Connors forsker på regenerering av legemsdeler. Han har selv mistet en arm han gjerne vil ha tilbake. I mangel av menneskelige forsøk, setter han en sprøyte med serumet på seg selv. Dette går selvølgelig veldig galt, og han forvandles til The Lizard som utgjør en trussel for innbyggerne i New York. Peter Parker, i Spider-Mans skikkelse, gjør sitt for å opprette balanse i regnskapet.

Isolert sett, fungerer The Amazing Spider-Man bra. Men denne nyinnspillingen synes jeg er for lik forrige runde med Spider-Man. Og siden vi må høre historien om hvordan Peter Parker blir Spider-Man en gang til, blir det litt for gjentakende.

I motsetning til f.eks Batman-filmene på 90-tallet som var action-filmer med et klart komisk preg, var filmene på 2000-tallet av Christopher Nolan svært mørke, dystre og mer realistiske. Denne klare forskjellen ser ikke jeg i den nye Spider-Man filmen.

Jeg så filmen i 3D, uten at jeg synes det ga filmen noen ekstra dimensjon. Det var kun enkelte scener der 3D-effekten blei utnyttet til fulle.

The Amazing Spider-Man er film du helt greit kan se i sommer. Du får underholdning og action.

Tittel: The Amazing Spider-Man 3D. Utgitt: 2012. Land: USA. Sjanger: action, eventyr, thriller. Regi: Marc Webb. Produsenter: Avi Arad, Laura Ziskin, Matt Tolmach. Manus: James Vanderbilt, Alvin Sargent, Steve Kloves. Historie: James Vanderbilt. Skuespillere: Andrew Garfield, Emma Stone, Rhys Ifans, Denis Leary, Campbell Scott, Irrfan Khan, Martin Sheen, Sally Field, Chris Zylka. Musikk: James Horner. Studio: Marvel Entertainment, Laura Ziskin Productions. Distributør: Columbia Pictures.