Retro: Sonic Adventure 2: Battle – GameCube (anmeldelse)

Dette er del 11 av 18 i mine retro anmeldelser av gamle GameCube og GameBoy Advance spill. Anmeldelsene er tidligere publisert på min gamle Geocities web-side, men republiseres nå på bloggen til glede for nye lesere. Ha i minnet at teksten er skrevet for 6-7 år siden (det kan være småfeil i teksten, har ikke sjekket dette på nytt). Alle de gamle spill-anmeldelsene mine finner du samlet under taggen gamlespilltester.

Dagens anmeldelse blei første gang publisert 29. september 2002.

Sonic Adventure 2: Battle

sonicadventure2battle_cover

Jeg var litt spent på hvordan Sonic ville fungere i 3D. Første gang jeg spilte Sonic var Sonic the Hedgehog til Master System helt på begynnelsen av 90-tallet. Dette er det eneste Sonic spillet jeg har spilt helt i gjennom, i tillegg til litt prøvespilling på MegaDrive (og selvølgelig Sonic Advance ). Men dette var nok til at jeg blei hekta på Sonic.

Sonic Adventure 2: Battle er nærmest identisk versjon av den som finnes på Dreamcast. De som har spilt begge versjonen sier at det grafikk-messig ikke er så store forskjeller. Men det betyr ikke at SA2b på GameCube er dårlig. Den er helt på det gjevne, men jeg synes kanskje at Sonic fungerer best i 2D (bare se på hvordan Sonic Advance er).

Så litt til plottet i spillet. Du kan velge mellom Hero og Dark . Spillet er lagt opp sånn at hver verden har sine karakterer du spiller med. De henger litt sammen i par. Der Sonic / Shadow har løpe-springe bretta (slik vi kjenner Sonic fra før), med Tails/ Dr. Eggman sitter du i en robot og med Knuckles / Rouge kan du fly. Undervei samler du ringer, små dyr og fargede staver. Disse kan senere brukes til og oppdra Chao’ene. Og når du klarer et brett, får du et emblem. I alt finnes det 180 emblem.

Det finnes også et 2-player modus der du kan spillet mot en annen. Og så har du Chao Garden hvor du skal oppdra små skapsninger. Her mater du dem og steller pent med dem. De kan delta i karate kamper eller løpe omkapp med andre Chao’er i ulike løp. Dessuten kan du overføre dem til GBA og mate dem der. Ganske gøy.

Det er to tekniske problemer med SA2b. Det ene er at kameraet ikke funger noe særlig godt. Du kan forandre posisjon, men når du beveger deg går den tilbake til utgangsposisjonen igjen, og det er jo lite praktisk. Og på lyd siden overdøver musikken ofte andre lydeffekter, og da spesielt tale som blir veldig vanskelig å høre. Bortsett fra det har spillet mye god og variert tekstur. Så liker jeg snuttene i etter hvert brett som etter min mening fint forteller hvordan historien forsetter.

Sonic Adventure 2: Battle er et ganske gøy spill, men du bør kanskje være en liten Sonic fans hvis du skal ha full glede av det.

sonic1 sonic2

sonic3 sonic4