Tur til Lofoten – sommeren 2022

I sommer dro min kone, jeg og bonusbarna på sommerferie til Lofoten. Da vi fortalte folk før sommeren at vi skulle dit, fikk vi stort sett høre setningen “Å, der er det kjempe flott!”. Så enten hadde de vært der, eller drømte om å dra dit. Ingen av oss fire hadde vært der før, men vi hadde hørt mye flott om Lofoten. Det er jo et bra utgangspunkt for en ferie.

Lofoten - sommeren 2022
Lunsj på en parkeringsplass.

Det er jo en rimelig lang kjøretur, i underkant av 150 mil hver vei, så turen ble naturlig nok delt opp i etapper. Første etappe gikk til Trondheim og starter mandag morgen 18. juli. Her var vi på ferie for noen år siden, så dette ble i utgangspunktet kun en transportetappe. Første stopp ble Espa for å fylle på litt boller fra Bolleland. Viktig å ha noe og kose seg med. Lunsjen tok vi på en parkeringsplass på Tynset. Vi hadde med oss et reisekokeapperat på gass, en 10 liters dunk med vann og et rikt utvalg av Real turmat og Monsen turmat.

I Trondheim overnattet vi på Clarion Collection Hotel Grand Olav. Der hadde vi bestilt et stort dobbeltrom, men det viste seg at vi var tildelt suiten i øverste etasje. Vi var veldig fornøyde med stor plass! På hotellet møtte jeg også kjentfolk, et foreldrepar og nå store barn som jeg hadde hatt i barnehagen for ca. 10 år siden.

Dagen etter hadde vi ikke så lang kjøreetappe, så da ble det tid for et kjøpesenter og ikke minst besøk på Nidar sitt utsalg. Her fikk vi kjøpt litt forskjellig sjokolade og hamstret DOC halslinser. Målet for dag to var Namsos. Da vi passerte Verdal, la jeg inn en Lotto-kupong, men den ga like lite uttelling som en hvilken som helst annen kupong.

Onsdag 20. juli var endestasjonen Bodø. På veien stoppet vi på Polarsirkelsenteret, en skikkelig turistmagnet. Men artig å få dette med seg, få tatt litt turistbilder. Her grillet vi pølser på gassgrillen. De andre satt i bilen, mens jeg måtte være ute sammen med myggen.

I Bodø overnattet vi på Thon Hotel Nordlys. Selv om det er veldig greit med posemiddag, spiste vi på Egon denne kvelden.

Dagen etter, torsdag 21. juli, gikk siste etappe før vi kom til Lofoten. Det var med båt fra Bodø til Moskenes, en tur på ca. 4 timer. Her fikk vi første møte at båtene går litt som de selv lystrer, selv om dette ikke gikk ut over oss denne første gangen. Da vi kom til kaia i Bodø, var det fullt av biler der, selv om vi var ute i god tid. Det viste seg at forrige avgang ikke hadde gått enda og de som sto der hatt stått i rundt halvannen time. Torghatten Nord som drifter rutebåtene der, hadde visst store problemer i sommer med mange kansellerte avganger. Vår ferge gikk til oppsatt rutetid.

Vi hadde leid en rorbu/leiglighet i Napp som ligger ca. en times kjøring fra Mosknes og ca 10-15 minutter fra Leknes. Dette var en ganske stor leilighet med stort bad, stue og kjøkken, og tre dobbeltrom. Etter å ha fått alt på plass, spist litt mat og slappet av litt, prøvde vi oss på fiske på kvelden. Det gikk vel ikke helt bra. En av oss fikk en liten fisk, men den ville ikke ha mettet oss nevneverdig, så den ble kastet ut i sjøen igjen.

På dag to i Lofoten dro vil til Kabelvåg og Svolvær. I Kabelvåg fant vi huset hvor min søster bodde for 20+ år siden. Svolvær var en større by. Her spiste vi også middag og så at folk klatret på Svolvær-geita. Akkurat det virket kanskje litt unøvdendig. Høyt og bratt, og ikke noe for oss. Da kvelden kom, prøvde vi oss igjen på fiske. Men heller ikke denne kvelden hadde vi lykken med oss.

Lørdag 23. juli gikk turen til Å, nærmest så langt ut man kan komme på øyene. Et fint, lite tettsted. Her hadde du litt forskjellige museer og fiskelukta lå i lufta. På et av husene hekket måkene på det som var av vinduskarmer. Et virkelig spetakkel! På veien hjem til leiligheten stoppet vi et sted for å ta bilder av fisk som hang til tørk. Det var ikke tvil om at det var fisk. Ungene ble igjen i bilen, for dette var en lukt de ikke var særlig begeistret for. Vi prøvde fiskelykken igjen på kvelden og en av bonusbarna fikk et par store makrell som vi sparte til middagsmat dagen etter.

Lofoten - sommeren 2022

Siste dagen dro vi til Uttakleiv strand. Dette er en kjempe stor og flott strand med myk og behagelig sand. Og når sola skinner her blir det nærmest sydenstemning. Bare så synd at bølgene kommer konstant inn mot stranda og vannet er iskaldt. Men dette er perfekt for de som liker surfing. Dette så vi både her og andre strender i Lofoten. Er nok en egen turistnæring bare det.

Mandag 25. juli begynte vi på hjemturen. Der fikk vi to møter med ferjetrøbbel. Den første beskjeden fikk vi allerede dag en i Lofoten om at vår opprinnelig ferje klokka 09.00 mandag morgen var kansellert. Vi booket om til en tidligere ferje klokka 07.00. Det resulterte i at vi måtte opp midt på natten, siden vi hadde en times kjøring fra der vi bodde til ferjekaia i Moskenes. I tillegg til at vi skulle være på plass en time før avgang.

Vel ombord i ferja begynte vi å skjønne at ting ikke var som det skulle. Og her kom problem to med denne ferjeturen. Vi lå inne i Moskenes havn og duppa og fikk beskjed om at det var tekniske problmer som måtte løses. Baugporten ville nemlig ikke lukke seg. Litt upraktisk når man har en fire timers båttur foran seg til Bodø. Etter nesten to timer i havna, lukket endelig baugporten seg og vi kunne sette kurs mot åpent hav.

Vel framme på fastlandet, var første stopp Saltstraumen. Vi hadde sett litt i tidevannstabellen for Saltstraumen og var der rett før strømmen skulle snu. Man kunne tydelig se strømmen og veldig artig å følge med når den beveget seg fra den ene siden av brua til den andre.

Ruta for resten av dagen var å kjøre deler av Kystriksveien til Mo i Rana. Første stopp ble på en parkerings plass ved Svartisen hvor vi fikk tatt noen typiske turistbilder og spist litt med mat fra Real og Monsen. Deretter ble det et par ferjeturer og den siste, Jektvik-Kilboghavn var spesielt fin. Her passerte vi også det andre stedet hvor polarsirkelen markeres. Dagens litt for lange etappe endte på Svartisen Motell i Mo i Rana. En sliten gjeng og spesielt sjåføren.

Tirsdag 26. juli var i hovedsak en transport etappe fra Mo i Rana til Stjørdal. Men siden vi var innom Namsos på vei opp, var det deler av strekningen på E6 som vi ikke hadde kjørt før. Og siste dag tok oss hjem til Oslo igjen.

Vi må si at vi var utrolig heldig med været. Det var enklte små regnbyger innimellom, men i det store og hele veldig bra. Et par av dagene i selve Lofoten kan nærmest karakteriseres som skyfrie og varme. Men vi så at været kunne skifte fort og nærmest gjorde Lofotnaturen veldig dynamisk. En fjellside kunne være lyssatt av sola, mens neste fjelltopp like bak var inntullet i en skydott for så at det tredje fjellet knapt var synlig pga av tåke. Veldig fascinerende og spennende natur.

En ting vi stusset litt over var, hvor befant politiet/UP seg? Det var skrevet mye om det tidligere på sommeren at de skulle ha økte kontroller. Det så vi ingenting til tross for at vi kjørte nærmest Norge på langst tur-retur. Den første politibilen møtte vi faktisk i Bodø på vei opp og vi så også en i Lofoten. Det er heller ingen fotobokser fra Stjørdal og nordover før man kommer til Bodø.

Lofoten leverte absolutt og den var like flott som det folk har sagt og det vi har sett på bilder. Veldig gøy å ha vært der og en tur som absolutt anbefales.

Foto: © 2022 – Frank Eivind Rundholt

På vei nordover

This slideshow requires JavaScript.

Torsdag 21. juli 2022

Fredag 22. juli 2022

Lørdag 23. juli 2022

This slideshow requires JavaScript.

Søndag 24. juli 2022

Hjemturen

Legg igjen kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.