Tur til London i romjula

Jeg har aldri vært i London før, men det hadde Heidi, riktig nok for mange år siden. Så i romjula 2022 tok vi turen med to overnattinger og nesten tre hele dager.

Det var togstreik i London i jula, og den ble i denne runden avsluttet sånn i 12-tida på dagen vi kom til Gatwick. Men når vi var der rundt halv ti, så var det vel mange timer til. Bussene inn til London sentrum var fullbooket og taxikøen var på rundt tre timer. Vi vurderte litt å ta buss til Heathrow og undergrunnen derfra. Men så var det en svensk dame og hennes datter som stoppet oss og lurte på hvordan vi skulle komme oss inn til London. De tenkte å ta en Uber og lurte på om vi ville dele. Det sa vi ja til og etter ca. 20 minutters venting, satt vi i en bil på vei mot London.

Denne turen tok en god time. Veldig uvant å kjøre på “feil” side av veien (riktig nok riktig for britene), spesielt på de smale veiene når biler kom mot oss på høyre side.

Når man ser på kartet over undergrunnen i London, kan den virke overveldene, svær, kompleks og vanskelig. Men vi fant en undergrunn som gikk i retning hotellet vårt. Hotellet vårt, 1 Lexham Gardens Hotel, lå ca 5 minutters gange fra undergrunnen. Og selv om innsjekk ikke var før tre, var heldigvis rommet klart og vi kunne sette fra oss bagasje og hvile litt.

Etter dette dro vi inn til sentrum og siktet oss inn mot Oxford Street, en hovedhandlegate. På veien dit var vi innom Hamleys (det finnes en dokumentar på TV 2 Play), en leketøysbutikk i hele sju etasjer. Her er det veldig mye spennende, selv for to voksne. Å ha med seg barn her kan nok fort oppleves som et mareritt. Så var det videre til Disney Store, Primark, M&M’s World Store London (fire etasjer) og en egen Lego-butikk. Vi var også innom et julemarked på Leicester Square før vi avslutten dagen i sentrum med en pepperoni pizza og butcher’s steak på Mr. Whites.

Det var godt å komme tilbake på hotellet igjen. Etter en lang dag hvor vi sto opp midt på natten, reise og trasking i London en hel dag, var kroppen sliten og det ble tidlig kveld.

Vi er kanskje veldig bortskjemte med hotellfrokoster i Norge, for det er stort sett et festmåltid uansett hvor man kommer. Men i utlandet er det ikke helt samme standard. Dette gjaldt også i London. Relativt kjedelig frokost med enkle pålegg og toast.

Dag to, 28. desember, gikk først til Westfield London, et kjempe stort kjøpesenter med nesten 300 butikker. Etter noen timer her, dro vi inn mot sentrum for å se Buckingham Palace. Jeg synes faktisk slottet i Oslo ser bedre og mer freshere ut. Så var det en tur gjennom St. James’s Park. Her krydde det av ekorn og Heidi fikk faktisk matet et på fanget sitt. Vi fikk med oss Big Ben og tok noen obligatoriske turistbilder. Og på Trafalgar Square så vi det norske juletreet som var gitt av Oslo kommune. Så spiste vi noen gode burgere på Tuttons.

Kveldens høydepunkt var musikalversjonen av Back to the Future på Adelphi Theatre. Dette var utrolig bra! Fantastisk flott produksjon og utrolig hva de fikk til på scenen. Musikalen lå tett opp til handlingen i den første filmen, med noen tilpasninger til scenen. Veldig bra!

Dag 3, torsdag 29. desember, startet med en liten titt på det lokale kjøpesenteret før vi sjekket ut fra hotell. Da det var gjort, dro vi inn til sentrum og Borough Market som er et stort matmarked. Her finner du mange småbutikker av typen street food, frukt og grønt, krydderier, kaker og bakst, drikke, kjøtt og sjømat. Absolutt verdt en tur om du er i London. Veldig spennende og stort område. Det var faktisk større enn det vi først så. Vi kjøpte en drikke av ferskpresset sukkerrør. Det er noe av det søteste vi har smakt. Kanskje ikke så rart når det er rent sukker. Vi kjøpte også et par småretter til lunsj, Clay pot chicken noodles og beef redang hos Joli. Vi kjøpte også med oss litt krydderier.

Etter å ha trasket her en god stund, dro vi videre til Harrods. Dette var selvsagt bare for moro og for å ha vært i butikken. For de som ikke vet, er dette en svært dyr og eksklusiv butikk med priser som ikke passer to “stakkarer” på barnehagelønn. Vi tok også en liten tur innom Hyde Park før vi fikk oss noe å spise før vi dro på hotellet for å hente bagasjen.

Så var det å finne et tog som tok oss tilbake til Gatwick. Her var vi i god tid og bedre tid skulle det bli, siden flyet fra Gardermoen var forsinket en times tid grunnet værforholdet ved hovedflyplassen.

Tre dager i London er helt perfekt. Du rekker faktisk å gjøre ganske så mye, både shoping og tradisjonelle turist ting. Noen av tingene vi gjorde, hadde vi planlagt på forhånd. Andre ting tok vi litt som det kom. Så dette var absolutt en kjempe flott tur!

London-tur - desember 2022
Vi passerte mange små steder på vei inn mot London.
Første syn av Big Ben.
London Eye og Big Ben.
Hotellrommet

Hamleys, en stor og flott lekebutikk over mange etasjer.

Dronning Elisabeth II i Lego på Lego-etasjen på Hamleys.

London-tur - desember 2022

Vi står i kø til en Lego-butikk.

Det finnes en egen M&M butikk i London.
Litt mat må man jo ha.
London-tur - desember 2022
Hver gate hadde sin dag for søppeltømming. Søpla ble typisk plassert ved en angitt lyktestolpe før den ble plukket opp av renovasjonen.
Hotellfrokost i London eller utlandet generelt, er ikke som i Norge.

Buckingham Palace
London-tur - desember 2022
Heidi mater ekorn i St. James’s Park…
…og får til og med et ekorn på fanget.

Klassisk turistbilde av Heidi…
…og meg.
Big Ben
Trafalger Square
London-tur - desember 2022
Juletreet på Trafalger Square gitt av Oslo kommune.

Hamburger
Musikkalutgaven av Back to the Future på Adelphi Theater.
London-tur - desember 2022
Det var ikke lov å ta bilde under musikalen, så dette er det eneste motivet jeg fikk tatt.
Hotellet vårt 1 Lexham Gardens Hotel.
Tower Bridge
Matmarkedet Borough Market

Vi prøvde oss på Clay pot chicken noodles og beef redang hos Joli.

Luksus butikken Harrods

Legg igjen kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.